Groep Leentje

Groep Leentje

maandag 7 oktober 2013

Maandag 7/10/'13

Praatronde
Simon: vertelt: zaterdag ging hij voor het eerst naar de karate. Hij 
Aliou: voorstel: er zouden afspraken moeten gemaakt worden bij de voetbal. 
We bekijken waarrond we afspraken moeten maken: kiezen (Aliou), hoe lang duurt een wedstrijd (Leentje),wat met kinderen die tussendoor stoppen (Simon), ...

Kiezen
Bastiaan en Zay: na het eten wordt er gekozen. Er wordt dan een wedstrijdje gespeeld. Nadien wordt herkozen.
--> Volledige groep vindt dit goed.

Hoe lang duurt een wedstrijd?
Bastiaan: de hele speeltijd. 
Zay: tot aan 10 punten. I
Bastiaan: tot aan 20 punten, als de jongsten meedoen wordt er heel veel gescoord. II
Leentje vraagt zich af hoelang een echte wedstrijd duurt. Zay vertelt dat het verschilt tussen volwassenen en kinderen. Volwassenen spelen twee keer 45 minuten. Kinderen spelen twee keer 25 minuten.
Leentje: Een wedstrijd duurt 2 keer bv 10 minuten. Nadien kan er opnieuw gekozen worden IIIIII
--> Er wordt een wedstrijd gespeeld van beperkte duur. (2 x 10 minuten)

Wiskunde creatie
Bastiaan heeft een wiskunde creatie gemaakt.
Eerst herhalen we wat wiskunde is: getallen, lijnen, figuren en punten.
We bekijken Bastiaans creatie met de hele groep.

Aïcha: plaatst getallen zoals op een getallenas.

Arshia: wil de diagonalen doortrekken. Wanneer hij dit doet merken we dat het geen diagonalen maar evenwijdige aanduidt. Bastiaan weet dat evenwijdige elkaar nooit kruisen.
Bastiaan duidt twee lijnen aan waarvan hij denkt dat ze evenwijdig zijn. We controleren dit door ze langer te maken en de afstand ertussen te meten op verschillende plaatsen.

Meten is iets dat nog niet iedereen kan dus Zay toont hoe je dit ook alweer doet: lat onder de lijn en het lijntje van de nul gelijk te leggen met het begin van de lijn. Dan hebben we een probleem. Het is meer dan 10 cm maar minder dan 11 cm
Aïcha legt uit dat je de kleine lijntjes tussen de getallen mm noemt.
De eerste lijn meet 10 cm en 6 mm, als we hogerop de afstand tussen onze lijnen meten (Hannah meet) blijkt deze 11 cm te zijn.
 De lijnen zijn dus niet evenwijdig.

Leentje wil nu natuurlijk weten wat dan wel diagonalen zijn.
Bastiaan weet dat je een diagonaal in een figuur kan maken door de hoeken te verbinden. We doen dit dan ook.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten