Groep Leentje

Groep Leentje

maandag 28 april 2014

Praatronde

Arshia: ik ben in de paasvakantie naar Rome geweest en aan het Colosseum heb ik een veer gevonden op straat. Ik denk dat het een veer van een fazant is. Ik vraag me af hoe de veren eigenlijk van een vogel vallen en waaruit een veer bestaat. Is dat zoals bot bij mensen? Want je kan dat toch ook een beetje plooien... . 

We zoeken in onze dierenencyclopedie of de fazant erin staat. Bastiaan zegt dat er meestal een verschil bestaat tussen de mannetjes en de vrouwtjes. Hij zegt dat de mannetjes meestal mooier zijn :-). Bastiaan weet ook waarom: ze moeten de vrouwtjes lokken en versieren. 

Bastiaan: Prince William en Kate komen naar België in Bergen. Ze herdenken de laaste Britse soldaat van WO I die daar gesneuveld is. Arshia wil weten wat 'gesneuveld' betekent. Sneuvelen betekent dat een soldaat of iemand anders sterft in een oorlog.

Zay: ik ben in de paasvakantie naar Corsica geweest en ik heb een souvenir mee. Het is een beeldje van Napoleon. We denken dat het uit lood gemaakt is, want het is heel zwaar. En lood weegt heel veel, want daarom zeggen we ook dat iets 'loodzwaar' is. Napoleon staat op alle schilderijen en afbeeldingen met één hand telkens in zijn vest. Dat zou komen doordat hij een zakhorloge heeft. In Ajaccio (de hoofdstad van Corsica waar Napoleon geboren is) kan je overal dingen bezoeken. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten